vad har ni gjort för skoj i sommar barn?
Det är en fråga som borde förbjudas.
I de flesta klasser så får barnen berätta om allt roligt de gjort under sommarlovet.
Om resan till Spanien, om äventyret på Legoland, om stugan vid havet, om Tosselilla och om ridläger.
Sen sitter det en stackars sate där, som sjunker ihop mer och mer och man ser den dystra minen i ansiktet.
Hen har inte gjort någonting för hens föräldrar har arbetat så hen har varit på fritids fem dagar i veckan, mellan 06.00-18.00.
Eller hen i klassen bredvid som varit rädd hela sommarn, för det är då som mamma och pappa dricker hela tiden, det är då alla fester och slagsmål äger rum på nedanvåningen.
Eller barnet där borta som inte ens varit vid havet, för mamma har 6 barn till, inget körkort och alltid dåligt med pengar.
Ska dessa barnen berätta det här?
Eller ska de bli osynligt utpekade som offer för att de inte delar med sig om något, utan istället sitter tyst under morgonstunden.
Fråga vilket ämne de ser mest fram emot att läsa kommande termin och om de har några förslag på temadagar som de vill ha eller om de vill önskar någon annan förbättring på skolan eller skolgården.. Låt barnen känns sig delaktiga i en trivsam framtid. Låt barn som har det svårt få vara barn, få vara lika viktiga och sedda som hen som varit i Spanien och på Legoland. Låt alla barn ha samma förutsättningar och låt inte dem få känna sig utanför och annorlunda redan första dagen.. Lägg fokus på barnen i skolmiljön och rota inte i deras familjesituation och fritid. Inte i grupp, inte inför andra.
Nej, ni pedagoger i skolan borde förstå detta, se detta och veta detta, för det vet jag. Och jag är bara en förälder utan pedagogisk utbildning på högskola
I de flesta klasser så får barnen berätta om allt roligt de gjort under sommarlovet.
Om resan till Spanien, om äventyret på Legoland, om stugan vid havet, om Tosselilla och om ridläger.
Sen sitter det en stackars sate där, som sjunker ihop mer och mer och man ser den dystra minen i ansiktet.
Hen har inte gjort någonting för hens föräldrar har arbetat så hen har varit på fritids fem dagar i veckan, mellan 06.00-18.00.
Eller hen i klassen bredvid som varit rädd hela sommarn, för det är då som mamma och pappa dricker hela tiden, det är då alla fester och slagsmål äger rum på nedanvåningen.
Eller barnet där borta som inte ens varit vid havet, för mamma har 6 barn till, inget körkort och alltid dåligt med pengar.
Ska dessa barnen berätta det här?
Eller ska de bli osynligt utpekade som offer för att de inte delar med sig om något, utan istället sitter tyst under morgonstunden.
Fråga vilket ämne de ser mest fram emot att läsa kommande termin och om de har några förslag på temadagar som de vill ha eller om de vill önskar någon annan förbättring på skolan eller skolgården.. Låt barnen känns sig delaktiga i en trivsam framtid. Låt barn som har det svårt få vara barn, få vara lika viktiga och sedda som hen som varit i Spanien och på Legoland. Låt alla barn ha samma förutsättningar och låt inte dem få känna sig utanför och annorlunda redan första dagen.. Lägg fokus på barnen i skolmiljön och rota inte i deras familjesituation och fritid. Inte i grupp, inte inför andra.
Nej, ni pedagoger i skolan borde förstå detta, se detta och veta detta, för det vet jag. Och jag är bara en förälder utan pedagogisk utbildning på högskola