Wessmans sanning

Lite LCHF

Publicerad 2014-10-30 19:20:00 i Allmänt,

Möte idag.
Det gick bra, tror jag.

Till middag blev det (såklart enligt LCHF)

Dragonkyckling och bönor.
Eddie älskade det, dock fick han ris istället för bönor.
O de va riktigt gott tyckte jag med.

Nu ikväll blev jag sjukt sugen på kakor eller paj eller något.
Så jag o Eddie slängde ihop en lchf-paj med vaniljgrädde.
Så jäkla gott blev det!!

Recept kommer nedan :)
 
 
Dragonkyckling med bönor
  • 3-4 kycklingfiléer
  • 4 dl vispgrädde
  • 2 msk soja
  • 1 msk torkad dragon eller 2 msk färsk hackad dragon
  • 1 tärning kycklingbuljong (utan glutamat)
  • salt och vitpeppar
Dela kycklingfiléerna i mindre bitar och bryn dem i stekpannan.

Häll på grädden, soja, vitpeppar och dragon. Smula sedan i buljongen och låt det sedan koka i stekpannan tills kycklingen är genomstekt ca 10 min.

Smaka av med salt och vitpeppar.


Blåbä o hallonpaj

  • Blåbär/hallon
  • 2 dl Mandelmjöl (Jag tog en stavmixer och mosade vanliga hela mandlar till mandelmjöl)
  • 0,5 dl Ica stevia strö 
  • 50g smör
  • 1 ägg
  • 0,5g vaniljarom
  • 2,5 dl grädde

Sätt ungen på 200 grader.
Ta fram blåbär/hallon ur frysen och täck hela botten i formen, eller så mycket blåbär/hallon som du vill ha och låt det tina en stund. Smält smöret.
 
Rör ihop alla ingredienser och det smälta smöret till en smet och lägg det sedan över blåbären. Grädda sedan i mitten av ungen i cirka 15 min (man får hålla lite koll).
 
 
Jag hade vispad grädde till som ”vaniljsås”.
 
Jag hade en liten form så om ni ska normalstor så bör ni dubbla satsen!
Sjukt gott, nästan godare än vanlig paj


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela